Den tekniske del i crawl

Der ligger mere bag det end du troede:

Svømning er ikke bare at svømme rundt og kunne komme frem og tilbage i poolen. Når man tænker på den professionelle del af svømning så ligger der utrolig meget teknik bag det og det er ikke så let som man havde regnet med.

Men umiddelbart er det ikke noget der går op for en, før man enten har haft om den seriøse træning på høj idræt niveau eller selv har gået til svømning. Jeg vil i denne artikel prøve at kigge lidt nærmere på hvad teknikken egentlig er bag svømning.

S-bevægelsen:

Når man går til svømning vil ens lærer altid have meget fokus på sin s-bevægelse da det er en utrolig vigtig del i svømningens teknik. Ens s-bevægelse kan deles op i tre dele:

  1. fra isætning til skulder føres armen i en bue udad og nedad.
  2. fra skulder til midt på brystet føres armen indad.
  3. og fra midt på brystet til hoften føres armen udad og opad.

Første del af armtaget giver ikke den store fremdrift, og skal udføres blødt, mens anden og tredje del skal udføres med stor kraft.

Armstrækninger:

Når du er helt ny i svømning er det meget normalt at man tager mange armstrækninger for at komme over på den anden side af poolen.

Men hvis du gerne vil lærer at svømme seriøst, kunne det være en god ide for dig hvis du begynder at tælle hvor mange armstrækninger det tager for dig at komme over på den anden side af poolen, og hvis du for eksempel tager 10 armstrækninger, så lad det gå stille frem og se om du kan tage nogle af dine armstrækninger fra så du ikke bruger nær så mange, men husk at gøre det i dit eget tempo.

Vejrtrækningen:

Vejrtrækningen i svømningen sker ved at hovedet drejer til siden, samtidig med at armstrækningen begynder. Når fremadføringen startes er hovedet drejet sig fra af vandet, så der kan laves en indånding.
Vejrtrækningen sker til siden, let bagud – næsten i sin armhule. Men husk at vejrtrækningen i crawl ikke må ske ved hovedløft, ligesom man gør i brystsvømning. Vejrtrækningens rytme er at man har indånding mens man har armstræk med den ene arm- og udånding mens man har armstræk med den anden arm. i Udånding er hovedet placeret i ovennævnte udgangsstilling.

Det kan være meget svært når man lige begynder, sådan havde jeg det i hvert fald – men man vænner sig hurtig til det, hvis man virkelig gerne vil svømme.

Benene:

For det meste tænker man at ens fødder bare skal plaske sig hurtig frem, men der ligger lidt teknik bag benene også. Benene skal være strakte i udgangsstillingen, men med afslappede fodled og let eftergivende knæled. Bevægelsen stater fra hoften – og ikke kun fra knæene. De afslappede fodled er afgørende for at skabe en fremadrettet turbulens.