Hvorfor din træning bør inkludere HIIT træning

e837b50a2ff6033ecd0b470de7444e90fe76e6d218b111449cf0c6_640_bicycling

Høj intensitet interval træning (HIIT) beskriver enhver træning, der veksler mellem intense byger af aktivitet og faste perioder med mindre-intens aktivitet eller endda fuldstændig hvile.

For eksempel er en god starter træning at køre så hurtigt som du kan i 1 minut og derefter stille og roligt i 2 minutter på en motionscykel. Det lyder for simpelt til at være effektivt, men ikke desto mindre er det en enormt effektiv træningsmetode, der forbrænder masser fedt og giver mere energi.

 

8 fordele ved HIIT

  1. HIIT er effektiv og dermed den ideelle træning for en travl tidsplan, uanset om du ønsker at klemme en træning ind under dit frokostpause eller at komme i form til et hurtigt til en nær begivenhed. Forskning viser du kan opnå større fremskridt i blot 15 minutter af interval træning (udført tre gange om ugen) end jogging på løbebånd i en time.

 

  1. Du forbrænder ikke alene flere kalorier i løbet af en HIIT træning, men effekten af den intense anstrengelse sparker kroppens reparations cyklus i hyperdrive. Det betyder, at du forbrænder mere fedt og kalorier i de 24 timer efter en HIIT træning.

 

  1. De fleste mennesker er ikke vant til at skubbe ind i den anaerobe zone (det dejlige sted, hvor du ikke kan trække vejret, og du føler dit hjerte er ved at springe ud af brystet). Men i dette tilfælde producerer ekstrem træning ekstreme resultater. En undersøgelse fra 2006 viste, at efter 8 ugers HIIT træning kunne nogle testpersoner cykel dobbelt så langt som de førhen havde kunnet.

 

  1. Du behøver ikke noget udstyr. Løb, cykling, sjipning, og roning alle er gode metoder til HIIT, men du behøver ikke noget udstyr for at få det gjort. Faktisk kan noget udstyr som håndvægte gøre HIIT mindre effektiv, fordi du vil have fokus på udstyret og ikke at yde dit maksimum.

 

  1. Enhver, der har været på en diæt ved, at det er svært ikke at miste muskelmasse sammen med fedt. Men med HIIT træning kan man faktisk forbrænde langt mere fedt end ved andre træningsformer.

 

  1. Udover øget fedtforbrænding stimulerer HIIT dit stofskifte, hvilket betyder, at du ikke mange tilfælde vil få et forbedret stofskifte.

 

  1. Du kan udføre HIIT mere eller mindre over alt, så det er ikke nødvendigt at være meldt ind i et træningscenter eller lignende.

 

  1. Det er en seriøs udfordring. HIIT er ikke en træning, du kan gøre, mens du læser et blad eller chatter med din ven. Fordi det er så kort, vil du arbejde hårdt hele tiden.