Varier din træning med en 3-splits træningsprogram

Træning der holder dig slank:

Der er utrolig mange som går i motionscenter for den enkelte grund: at holde sig slank og pæn. I virkeligheden er det fuldstændig op til den enkelte person hvordan man har lyst til at træne.

Indtil for en halvt års tid siden, var jeg selv en af de typer der ville holde mig pæn slank men samtidig have nogle fremtrædende abs. Jeg trænede stort set det hele hver dag, hvilket også kan være fint hvis man bare vil holde sig slank og ikke gøre mere ud af det.

Træning der nedbryder din muskelmasse:

Hvis du vil holde dig slank og pæn, skal du bare gøre det ovenstående, men pas på fordi det nedbryder din muskelmasse og når jeg siger at i skal passe på med dette, så er det ikke fordi at det er skadeligt for dig, men fordi at det nedbryder din muskelmasse, så du bliver ikke større hvis du bliver ved med at træne det samme hver eneste dag.

3-splits træningsprogram:

Efter noget tid ville jeg hellere blive større end bare at træne hver dag og ikke se nogen forandringer. Jeg talte derfor med min instruktør i mit tidligere motionscenter og han sagde at hvis jeg ville stige i muskelmasse, så skulle jeg have et 3-splits træningsprogram (der er mange andre gode træningsprogrammer, men jeg holder mig til en 3-splits træningsprogram i noget tid endnu).
Når du træner med et 3-splits træningsprogram, træner du aldrig det samme hver dag eller flere dage i træk – du træner 3 dage i træk og holder hvile dag på den fjerde dag, og så træner du igen 3 dage og holder dernæst en hvile dag.

Dette gør du i 2 uger og går så videre i dit program hvor du stadig træner 3 dage i træk og så hvile dag dagen efter, sådan foregår det hele vejen igennem. Men det er stort set nye øvelser hver dag, men sådan noget som squat kan sagtens komme igen hver uge, uanset om du er i uge 1+2, 3+4 eller uge 5+6. Du får altså et program for eks uger ad gangen.
Din hvile dag vil desuden aldrig være den samme dag, da du hele tiden træner 3 dage, så hvis du for eksempel starter en mandag skal du træne til og med onsdag og så har du hvile dag om torsdagen og så træner du igen fredag til søndag og så har du lige pludselig hvile dag om mandagen hvorimod du trænede om mandagen i den forrige uge.

Forvir dine muskler:

‘Forvir dine muskler’ tjaa det lyder lidt underligt! Men det er rent faktisk sandt nok – når du træner efter en 3-splits træningsprogram, snyder du dine muskler men det er bestemt ikke på nogen dårlig måde, men det helt modsatte.

Det jeg mener her er at fordi du hele tiden træner forskellige dage, bruger du hele tiden dine muskler forskellige dage, så de vænner sig derfor ikke til at træne nogle bestemte dage, fordi du hele tiden skifter mellem dagene – det lyder måske underligt, men det er virkelig sandt!