Derfor skal du undgå dødløft

Dødløft har været populært i rigtig mange år, men jeg hører tit at det første folk tænke på når jeg spørger dem angående dødløft, så er det første de kommer i tanke om er Arnold Schwarzenegger og The Rock.

Jeg ved ikke selv om de primært gik og stadig går mest op i dødløft – men the main reason hvorfor de tænker på lige præcis disse to personer, er fordi at de automatisk tænker bodybuilding når der bliver spurgt om dødløft, hvilket egentlig giver meget mening.

Da man primært ser dødløft i en bodybuilders træning og da man også tit eller for det meste ser at det er bodybuilder der dyrker dødløft i det ekstreme.

Dødløft er første prioritet i træningsprogrammer

Rundt omkring i træningscentrene, ser man flere og flere personer der får lavet træningsprogrammer der indgår dødløft, hvilket blandt andet skyldes dens stigende popularitet, men også fordi det er en helt ekstraordinær øvelse at lave.

Du får stort set trænet hele din overdel under denne ene øvelse og så er det ikke en af de sværeste øvelser man kan lave, hvis man først får fat i de grundlæggende trin og den rigtige stilling – selvfølgelig er det nok svært i begyndelsen for de fleste, men jeg hører fra mange at man hurtig finder teknikken i det.

Skader der involverer dødløft

Hvis du i forvejen har en rygskade, vil jeg stærkt fraråde dig til ikke at begynde at lave dødløft! Det er fordi at når du udfører øvelsen bruger du det nederste af din ryg og lænd helt utrolig meget, og det er ofte de steder man normalt har problemer, hvis man har en rygskade.

Men selvom at man ikke har en rygskade, er det stadig utrolig vigtigt at man passer på sin ryg fordi at man bruger den så meget og fordi at man har så stor vægt på, når selve stangen vejer 20kg.

Desuden er det også meget vigtigt at man passer på sine knæ, igen hvis man har knæ problemer, lad være med at dødløfte! Ens knæ bliver udsat for et enormt stort pres når de skal holde så stor en vægt.