5 tips: Kickstart din løbetræning

Vil du gerne i bedre form, eller drømmer du måske om at løbe et halvmaraton? Har du overvejet at begynde at løbe, og er du stadig ikke kommet i gang. Så får du her 5 tips til at kickstarte din træning og finde motivationen frem.

1. Vælg de rette løbesko

Det er vigtigt for dit løb, at du anskaffer dig nogle gode løbesko. Hver gang din fod lander, giver det et støder det op igennem kroppen. Hvis man ikke har gode løbesko, som dæmper stødene, kan det føre til skader og derved også ødelægge glæden ved løb, og i værste tilfælde muligheden. Og foretrækker vi ikke alle, at investere i et par ordentlige løbesko frem for at skade vores ben for altid?
Ekspedienterne i de fleste sportsbutikker kan vejlede dig til at finde løbesko, der matcher lige præcis din fod og din løbestil.

2. Sæt et mål

Du kender det sikkert fra andre sammenhænge. Det er langt nemmere og mere motiverende, hvis man arbejder hen imod et slutmål. Hvis du er inde i en dårlig periode i din løbetræning, er frustreret og synes det hele kan være lige meget, kan et slutmål være med til, at du bevarer fokus. Ingen ønsker at give op, før målet er nået.
Et slutmål kunne være at løbe fx 5, 10 eller 15 km uden stop. Det kunne også være at forbedre din tid på en 5 km. Det vigtigste er, at man sigter efter udviklingen, men stadig sætter sig et realistisk mål.

3. Notér din fremgang

En god idé er også at holde styr på din udvikling. Dette kan gøres ved at notere distancen og tiden fra din løbetur. På den måde kan du tydeligt se, at du udvikler dig og nærmere dig målet. Samtidig er det da også enormt motiverende at se tydeligt bevis på at din krop udvikler sig i en sundere retning.

4. Find en sparringspartner

Hvis man har svært ved at komme i løbeskoene og ud af døren, kan det være en god ide med en løbemakker eller en løbeklub. Sidder du en dag og ikke orker ud og løbe, selvom du burde, så hjælper det, hvis du har en aftale med en eller flere, om at mødes og løbe sammen. Oven i hatten får du et socialt aspekt indover din træning, hvor du også kan udveksle erfaringer og få inspiration til din træning.

 5. lyt til din krop

Til sidst er det vigtigt, at du lytter til din krop. Som oftest anbefales det, at man løber 2-3 gange om ugen. Men lad nu vær med at tro, at du er verdensmester, lige når du starter. Starter man for hårdt ud, kan det også føre til skader og ødelægge lysten til at løbe. Det er derfor vigtigt, at man træner sig stille og rolig op. I denne sammenhæng er der mange meninger og gode råd til, hvor hurtigt det skal og bør gå fremad. Tippet herfra er, at du skal lytte til din krop. Ingen kender den bedre du selv.  Kun du kan mærke præcist, hvordan træningen påvirker din krop. Nar det er sagt, skal du selvfølgelig stadig huske, at presse dig selv for at få resultater, men gør det i dit eget tempo.

 

Billede: brettlohmeyer